Objevte kouzlo Vánoc s adventními kalendáři a vyberte si z naší nabídky vánočních dárků

Svátek bylinkářek Nanebevzetí Panny Marie

PhDr. Barbora Půtová, Ph.D. et Ph.D. 11. 8. 2022

Svátek Nanebevzetí Panny Marie připadá jako jeden z hlavních a nejstarších svátků církevního roku na 15. srpna – období, kdy vrcholí sklizeň a začíná ustupovat léto. V lidové tradici je svátek označován Panny Marie ve žních, Panny Marie kořenné nebo Matička kořenná a Matička bylinná. Svátek Nanebevzetí Panny Marie uctívají západní katolické i východní pravoslavné církve. Předpoklad Nanebevzetí Panny Marie nacházíme již v Bibli v jejím oslovení jako „požehnané mezi ženami“ a „milosti plné“. Protože Kristus zemřel, také Marie byla podrobena utrpení, smrti a vzetí do nebe. Již na zemi sloužila jako vzor a počátek církve. V nebi se přimlouvá za každého, kdo potřebuje pomoc a prosí o ni ve svých modlitbách. Marie zastává postavení ochránkyně lidí a prostřednice lidské spásy. Svátek Nanebevzetí Panny Marie patří do sedmi radostí Panny Marie, které jsou řazeny k nejvíce zobrazovaným a připomínaným událostem z jejího života.

Nanebevzetí (10).jpg
Svátek bylinkářek Nanebevzetí Panny Marie

Svátek Nanebevzetí Panny Marie doprovází žehnání květin, bylin a semen v kostelích a chrámech, které jsou symbolem její pomoci na základě schopnosti léčit duši i tělo (člověka i zvířete). Motiv květin vychází z křesťanských legend. Podle jedné verze apoštolové pohřbili Pannu Marii na úpatí Olivové hory. Z apoštolů se ovšem opozdil Tomáš. Po příchodu požádal, aby mu apoštolové odsunuli balvan, protože chtěl Pannu Marii naposledy vidět. Poté, co apoštolové hrob otevřeli, zjistili, že se v něm nachází pouze květy růží, lilií a další vonné byliny a květiny. Když apoštolové spatřili v prázdném hrobě zázrak v podobě květin, uvěřili ve vzkříšení (Nanebevzetí) Panny Marie. Tyto byliny a květiny se interpretují jako zástupy mučedníků, andělů a panen, které doprovázely Marii do nebe. 

Květinám a bylinám posvěceným v den svátku Nanebevzetí Panny Marie se přisuzovala zvláštní moc. Za nejúčinnější se považovaly byliny natrhané v blízkosti kapličky, kříže a sochy světce u cesty anebo pole. Konaly se poutě a procesí do kostelů a chrámů, jejichž interiér zdobily kytice připomínající krásu a půvab Panny Marie. Kytice a uvité věnce z polních květin a bylin přinášely bylinkářky a ženy jako obětní dar a poděkování. Kytice nesly různá regionální označení, většinou bylinky, ale také shrabky, kupky nebo důtky. Kytice tvořily nejen byliny a květiny z polí a zahrad (máta peprná, třezalka tečkovaná, starček, heřmánek pravý, mateřídouška vejčitá, vratič obecný, routa vonná, divizna velkokvětá, šalvěj rozmarýna, řebříček obecný nebo dobromysl obecná), ale i zemědělské plody (obilné klasy a makovice) a zahradní květiny (jiřiny a mečíky) nebo lísky a výhonky břečťanu popínavého. 

Složení a druhy bylin se odlišovaly podle oblasti a bylinkářské tradice. Užívaly se však byliny spojované s Pannou Marií a mariánskou symbolikou jako například třezalka tečkovaná (kvítí Panny Marie) nebo třeslice prostřední (slzičky nebo vlásky Panny Marie). Nejčastěji se v kytici nebo věnci objevovalo bylin sedm (sedm bolestí Panny Marie související s osudem jejího syna Ježíše Krista) nebo devět (devět měsíců těhotenství). Posvěcené květiny, věnce, byliny a semena se užívaly nejčastěji v lidovém léčitelství a magii. Posvěcené byliny a kytice se pověsily na domovní dveře, ve stájích nebo ve stavení za svatý obrázek nebo kříž. Provoněly stavení, ale zejména chránily před ohněm, hromy a blesky, krupobitím a povodněmi. Usušenými bylinami se naši předci léčili. Odvary se přidávaly také hospodářským zvířatům do krmení nebo se přikládaly na poraněná místa. Za účelem dobré úrody se přisypaly do pole. 



Dočetli jste? Vyzkoušejte